Posiadając już sklep internetowy podobnie jak w przypadku biznesu stacjonarnego kolejnym naszym krokiem powinno być sprowadzenie do siebie potencjalnych klientów. W przypadku e-commerce pomóc nam może reklama płatna w największych serwisach internetowych takich jak Google czy Facebook, lecz reklamowanie się tam wymaga od nas nakładów finansowych.

Pozycjonowanie jest obok reklam płatnych najlepszym sposobem na polepszenie swojej widoczności w internecie oraz pozyskaniu klientów.

Promocja swojej witryny internetowej może obejmować również aspekty całkowicie darmowe takie jak optymalizacja strony i jej zawartości pod kątem wyszukiwarek internetowych - taki zabieg nazywamy pozycjonowaniem. Jest to działanie, które nie wymaga od nas nakładów finansowych jeśli robimy je sami. Efekty nie są natychmiastowe jak w przypadku reklam płatnych, ale dobrze przeprowadzone pozycjonowanie potrafi po kilku miesiącach dać znakomite efekty.


Korzyści na które pośrednio wpływa pozycjonowanie:
  • wzmocnienia pozycji marki na rynku;
  • wykreowania profesjonalnego wizerunku sklepu;
  • zwiększenia rozpoznawalności marki wśród klientów;
  • zwiększenia liczby klientów;
  • lepszej promocji sklepu w sieci.


Poniżej kilka wskazówek tego jak można wpłynąć na organiczną pozycję swojego sklepu internetowego i sprawić, aby był bardziej przyjazny dla wyszukiwarek internetowych, a tym samym pojawiał się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania

1. Postaw na użyteczne i unikalne treści

Świetnym sposobem na tworzenie i udostępnianie własnego contentu jest stworzenie i prowadzenie bloga. Można w nim umieszczać wpisy dotyczące naszej działalności oraz branży, a kolejno promować je w social-media. Ciekawy blog nasycony słowami kluczowymi to coś bardzo cennego dodatkowo sklep prowadzący bloga w oczach internautów jest uważany za bardziej godny zaufania i profesjonalny. Blog firmowy to również narzędzie które doskonale pozwala zmniejszyć dystans do klienta, jesteśmy dzięki temu lepiej rozpoznawalni, a ponadto zwiększy to nasz ruch na stronie oraz zainteresowanie grupy docelowej, istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że przy kolejnej wizycie w sklepie, klient dokona zakupu, bo zapamięta stronę dzięki treściom, które go zainteresowały

Pamiętaj, że treści muszą być unikalne i kopiowanie treści z innych stron jest absolutnie zabronione. Google traktuje takie kopiowanie bardzo surowo i w najgorszym wypadku możemy zniknąć całkowicie z wyszukiwarki. Trzymajmy się z dalek od nieuczciwych praktyk (spamdexing) - zadbaj więc o unikalne treści i poświęć czas, aby content, który przedstawiasz był wartościowy.

Zazwyczaj jest to czasochłonne, ale dobrze napisany, merytoryczny z ujętymi słowami kluczowymi artykuł na blogu to rzecz, która przez długi, długi czas będzie nam pozyskiwać potencjalnych klientów i zainteresowanych oraz piąć naszą stronę do góry w wynikach wyszukiwania. Posiadanie bloga to praktyka, którą stosuje już naprawdę wiele sklepów internetowych oraz portali branżowych, więc nie bez powodu blog oraz odpowiednie treści w nim są jednym z kluczowych aspektów dobrego pozycjonowania

Tekst alternatywny



2. Opis alternatywny do zdjęć (alt-tag)

Każdy sklep internetowy posiada zdjęcia produktów, które w dużej mierze są aspektem zachęcającym do zakupu, w końcu przez internet nie mamy możliwości dotknąć i obejrzeć z bliska kupowanego produktu.

Indeksujące strony roboty Google niestety nie potrafią (zapewne jeszcze) "widzieć obrazów", a więc specjalnie dla nich musimy te obrazy tudzież zdjęcia opisywać w sposób tekstowy - tym właśnie jest "alt tag" lub też "opis alternatywny"

Struktura tagu alt:
<"img src="URL GRAFIKI" alt="OPIS ALT">

Opis alternatywny powinno zawierać każde zdjęcie na naszym sklepie, aby boty Google mogły trafnie ocenić treść naszej strony. Atrybut alt powinien być zapisany przystępnym, prostym językiem i nie powinien zawierać więcej niż 100 znaków. W opisie tym jeśli to możliwe zawrzyj również informacje dotyczące marki, modelu czy rozmiaru.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz komputery przez Internet. Który z poniższych przykładów będzie najlepszą wersją alt tagu?
• komputer
• komputer laptop
• laptop ASUS
• laptop ASUS ZenBook
• laptop ASUS ZenBook (UX433FA-A5046T)

Oczywiście ostatnia propozycja będzie najlepsza.

Parametr "alt" powinien zawierać też słowo kluczowe, zwiększy to szansę na wypozycjonowanie strony na daną frazę. Dbaj o to, aby każde zdjęcie produktu miało atrybut alt, lecz pamiętaj, że elementy graficzne takie jak tło strony czy separatory nie powinny zawierać tego parametru.




3. Szybkość ładowania strony

Nikt nie lubi czekać długo na to, aż strona się załaduje – a szczególnie osoby przeglądające internet na telefonach komórkowych. Dlatego tak istotne jest to, aby utrzymać stosunkowo krótki czas wczytywania witryny.

Prędkość strony jest jednym z czynników rankingowych. Bezpośrednio odpowiada to również za pozycjonowanie się strony w organicznych wynikach wyszukiwania

Dodatkowym powodem dla któregowarto zainteresować się skróceniem czasu ładowania strony to wpływ na konwersje. Powolne strony cechują się słabą konwersją, natomiast szybkie konwertują lepiej. Dzisiejsi klienci są coraz bardziej niecierpliwi, i niechętnie czekają na ładowanie powolnej strony. Z opracowań wynika, że 40% konsumentów czekają nie więcej niż 3 sekundy przed opuszczeniem strony internetowej.

Tekst alternatywny

Google posiada w swojej ofercie narzędzie o nazwie PageSpeed Insights. Pozwala ono przetestować prędkość ładowania się naszej strony. Co istotne, posiada ono odrębne karty do testowania wariantów desktopowych i mobilnych (i często okazuje się, że ich wyniki mogą być znacząco różne). Narzędzie jest przydatne z dwóch względów. Po pierwsze pokazuje „oczekiwania” samego Google, po drugie podsuwa sugestie, co można zrobić, by poprawić uzyskany wynik. Warto jednak wiedzieć, że dostępne są także inne skrypty służące do analizowania szybkości strony, nieraz dostarczające znacznie większej liczby informacji, które mogą pomóc w optymalizacji szybkości. Dwa najpopularniejsze to Pingdom oraz GTmetrix. W obu przypadkach można uzyskać dokładne statystyki związane z procesem ładowania się strony oraz listę sugestii, których wdrożenie może pomóc w poprawie tempa odczytu strony.

Mając szybki serwer, skompresowane i zoptymalizowane obrazy, usunięte niepotrzebne skrypty w kodzie znacznie pomoże w przyśpieszeniu strony www. W czasie gdy małe strony mogą normalnie funkcjonować na zwykłym hostingu współdzielonym – większe biznesy i serwisy lepiej będą się ładowały na indywidualnie skonfigurowanych serwerach VPS lub serwerach dedykowanych.




4. Mapa strony

Chcąc stworzyć witrynę internetową zapewne słyszeliście o haśle „mapa strony”. Niestety dla wielu właścicieli stron www to pojęcie albo pozostaje zagadką albo rzeczą niewartą zachodu. W rzeczywistości mapa strony to bardzo silne narzędzie, które może zwiększyć wartość naszej witryny. Ponadto kiedy posiadamy ją zaimplementowaną na swojej witrynie możemy także ułatwić nawigację czytelnikom. Czym więc jest mapa strony i jakie może nam przynieść korzyści? Mapa witryny, z angielskiego sitemap, wyświetla jej strukturę, sekcję i linki, co pomaga użytkownikom poruszać się po naszej stronie, a także poprawia naszą pozycję w rankingach wyszukiwania. Przy projektowaniu strony internetowej musimy być świadomi, że będzie ona służyła dwóm różnym typom odbiorców – ludziom i robotom wyszukiwarek.

Rodzajów mapy strony internetowej jest wiele, jednak do najważniejszych należą pliki typu HTML oraz XML. Sprawdźmy, czym się różnią i jakie posiadają właściwości. HTML: wersja mapy strony, która została stworzona specjalnie dla użytkowników danej witryny. Pomaga ona w odnalezieniu się na stronie. Można powiedzieć, że jest to prosty spis treści, który ułatwia nawigację i znalezienie określonej podstrony.

MAPA HTML

Tekst alternatywny


XML: jest to mapa witryny o innej strukturze, która jest przeznaczona dla robotów Google. Jest to zbiór podstron i informacji o adresach URL. Zawiera między innymi takie szczegóły jak: daty ostatnich aktualizacji podstron, ważność/priorytet URL oraz częstość wykonywanych na nich zmian.



MAPA XML
Tekst alternatywny

Aby stworzyć mapę strony XML, do dyspozycji masz następujące sposoby: Narzędzie stworzone z myślą o danym CMS-ie – w większości przypadków dla poszczególnych CMS-ów możesz znaleźć specjalne rozszerzenie, które pomoże Ci przygotować mapę XML: WordPress – Yoast, Drupal – XML sitemap, Magento 2 – SEO Toolkit. Rozwiązania typu SaaS (np. Shopify i Wix) zwykle mają wbudowane funkcje automatycznego generowania mapy strony xml. Zewnętrzne narzędzia – Screaming Frog to oprogramowanie komputerowe, które oferuje wiele przydatnych narzędzi SEO. Darmowa wersja pozwala przygotować sitemapę dla witryny, jeśli posiada ona mniej niż 500 podstron. Istnieją oczywiście i inne rozwiązania jak XML-Sitemaps.com, Sitemap Writer Pro i wiele więcej. Ręczna metoda – mapę strony internetowej możesz przygotować ręcznie. W tym celu musisz utworzyć plik tekstowy z rozszerzeniem .xml. Każdy adres URL musi być następnie opisywany według określonego schematu.

Mapa strony nie jest magicznym narzędziem, które zagwarantuje nam topowe pozycje dla konkurencyjnych fraz. Jest to natomiast łatwe w przygotowaniu rozwiązanie, dzięki któremu możemy poprawić widoczność naszej strony. Biorąc pod uwagę fakt, iż ostatnimi czasy Google często miewa problem z indeksacją treści, warto zadbać o ten aspekt i w jak największym stopniu ułatwić przyswajanie treści na naszych stronach robotom crawlującym wyszukiwarek.